4 ŁAPY – Gabinet Weterynaryjny Krotoszyn | Weterynarz Dorota Olejniczak Wróbel
Gabinet Weterynaryjny "4 Łapy"

Zapewniamy szeroki zakres usług weterynaryjnych

Otyłość u psów i kotów

Otyłość jest to kliniczny objaw odkładanie się tkanki tłuszczowej. Przyjmuje się ,że 25-40 % psów i kotów ,leczonych w gabinetach ,wykazuje otyłość. Rozwija się ona ,gdy zwierzę dziennie otrzymuje więcej energii ,niż jej zużywa. U niektórych ras psów obserwuje się zwiększoną podatność na otyłość, są to: labladory, golden retreivery, cocker spaniele, owczarki collie, jamniki, beagle, występuje ona bardzo często u sterylizowanych suk i kastrowanych kocurów. Jej przyczyną mogą być także zaburzenia hormonalne – niedoczynność tarczycy, nadczynność kory nadnerczy, hiperinsulinizm i akromegalia, a dodatkowo podawanie progestagenów i kortykosterydów przyczynia się do rozwoju otyłości.

Otyłość ma duży wpływ na wzrost liczby zachorowań na cukrzycę, zapalenie stawów, zapalenie dolnych dróg moczowych u kotów, nietrzymanie moczu u suk po kastracji, zaparcia, zapalenie skóry, zaburzenia ze strony układu oddechowego i krążenia .

Punktowa ocena stanu pacjenta.

1. Wychudzony – niedowaga, wyraźnie widoczna struktura kości, brak tk. tłuszczowej,

2. Szczupły – widoczne i wyczuwalne żebra, niewiele tk. tłuszczowej,

3. Optymalny – żebra niewidoczne, ale dobrze wyczuwalne, pokryte cienką warstwą tłuszczu,

4. Z nadwagą -żebra słabo wyczuwalne pod skórą, wyraźna warstwa tłuszczu, niewidoczna talia,

5. Otyły – niewyczuwalne żebra, duża ilość tkanki tłuszczowej, brak talii, brzuch zaokrąglony , zwierzę trudno się porusza ,słaba kondycja.

Leczenie.

Terapia odchudzająca ma na celu przywrócenie optymalnej masy ciała .Odchudzanie nie może przebiegać gwałtownie, powrót do masy ciała powinien zająć od kilku do kilkunastu miesięcy! Polega ona na ograniczeniu ilości kalorii w diecie i zwiększeniu aktywności ruchowej. Dawka dzienna pokarmu powinna być podzielona na kila porcji. Utrata masy ciała tygodniowo nie powinna przekraczać 1-2 %. Najlepiej jest wprowadzić gotowe diety weterynaryjne odchudzające ,zawierają one zbilansowaną dawkę pokarmową ,witaminy i minerały.